Saturday, September 18, 2010

Edisi Raye ~Part 1~

Ramadhan sudah melabuhkan tirai dan syawal sudah menjelma. Pasti ramai yang tak sabar kan nak tunggu 1 syawal tuh. Alhamdulillah hari ni dah masuk 9 syawal dah. Terasa sekejap je kan masa berlalu ?? Walaupun baju raya tahun ni tak siap, tak mematahkan semangat aku nak beraya pun. Cehh macam excited no nak raya kan.. Biasa2 je raya tahun nih macam tahun2 lepas.

^RAYA PERTAMA^

Macam biasa raya pertama aku pasti di jb. Sebab semua adik-beradik ibu aku akan balik jb. Pagi raya tahun ni agak kelam kabut sebab balik dari kubur agak lambat. So masa aku tengah siap2 orang2 kat bawah dah jerit2 suruh cepat turun untuk segmen memohon ampun dan maaf. Aku lah insan yang terakhir bersalam dengan semua orang kut. Owh duit raya ?? Mestilah dapat lagi, umur aku kecik lagi kut haha

Kalau tahun2 lepas raya pertama pasti merayap ke mall tapi tahun nih tak. Terasa penat plak tahun nih. Selalu berjalan pergi rumah orang tapi tahun ni orang plak datang rumah. Sebelah malamnya plak ingat nak pergi beraya dekat taman saujana last2 pergi beraya dekat kedai mapelei jep. Then terus balik sebab mata semua dah ngantuk giler.

Anak dah 5 still nampak ayuu~

Yang ni anak baru 3 tapi still comel ekk~

Yang ni belum ada anak harap maklum hehe

Ni plak anak orang nama dye syora cedegek~

Anak dara bukan janda okeh ( betolkan statement paan )

Nenek cuma ada 7 orang cucu perempuan sahaja~

Area2 kazen jup nihh~

Gossip jup~

Candid~

Haa ni baru betull..

^RAYA KEDUA^

Urm memang dari aku kecik sampai dah besar la nih raya kedua pasti beraya di melaka. Kira dulu arwah moyang duduk situ and memang ada tanah family dekat situ. So dorang dirikan rumah atas tanah masing2 laa. Kira semua tuh rumah adik-beradik and anak buah nenek. Kalau ikutkan betul2 memang cukup ramai kalau semua turun berkumpul tapi jarang lah semua berkumpul sebab masing2 ada komitmen kan.

Even tiap2 tahun turun melaka aku boleh cakap kitaorang antara dua pupu ke tiga pupu ke pat pupu ke memang tak rapat. Tapi still kenal each others. Sebab ramai sangat kut pupu2 nya. Kalau korang kenal bekas kapten negeri selangor dulu, syukor adan kan hah dya tuh dua pupu aku. Tapi kenal gtu2 jep ada sekali raya dulu pernah jumpa dya tapi just duduk2 je dengar cerita dya. Anak dya cumel gler boleh tak~

Petang tuh ada acara bagi duit raya tau. Since last year aku memang dah tak beratur dah. Tapi tahun nih aku beratur balik beb hehe Tu pun sebab dukung si syora. Bukan ambil kesempatan tapi dah alang2 kan. Ikut perancangan asal, sebelah malam aku ingat nak gerak balik senawang rumah nenek belah ayah. Tapi tiket plak dah takde malam tuh so terpaksa balik esok nya. So malam tuh just lepak2 gossip2 dengan makcik2 and kazen2 aku yang boleh tahan jugak dorang nih hehe

Si baju hijau nih sangat hyperaktif okeh~

Baru lepas dapat duit raya~

Busu dengan syora~

Cik ayu tuh excited no nak bergambar tuh~

Candid~

^RAYA KETIGA^

Okeh pagi2 buta dah kena gegar dengan busu. BANGUN ! BANGUN ! Cepat siap. Pehh aku tengok jam baru pukul 5am kut masa tuh. Sambung tdow lah aku masa tuh. Lepas subuh pun aku sambung tdow gek, ngantok kutt. Peh gegaran kali kedua nih agak berbisa lah sebab busu dah start nagging. Terus bangun mandi lah den. Last2 gerak pukul 9am, sabor jela aku.

Pergi melaka sentral and bas gerak 930am, cukup chantek. Sampai around 11am dan terus menuju ke rumah makcu shariah. Kat sana semua dah ada, maklong ina yang dah lama tak jumpa pun dapat jumpa balik. Cumaaa.. kak ayu takde. Owh dya dah balik putrajaya malam sebelumnya sebab nak get ready pergi labuan lagi 2 hari. Anyah and mak ngah cakap dya tunggu aku malam sebelum tuh. Soo sorry kak ayu, dah tak dapat jumpa kak ayu raya nih.

Then kitaorang pergi sendayan lak ada orang bertunang. Masa dah masuk rumah orang tuh aku pun tanya lah mak ngah sape yang bertunang nih. Mak ngah cakap kazen aku. OMG... kazen ?? how come aku tak tahu aku ada kazen lagi ?? Masa tuh aku dengan mak ngah dah ketawa kaw2 dah. Rupa2nya atok aku kawen dua le. Tuh cucu dya dengan bini pertama dya. Adehhh buat malu jep. Dulu kecik2 mana lah tahu apa2 kan, tau datang beraya main2 makan and dapat duit raya hehe

Balik tuh pergi port dickson plak rumah nekcu. Lepak sampai malam kat sana then baru balik senawang. Sangat2 penat hari tuh. Telefon busu petang tuh dya cakap dya tengah jalan2 kat melaka. Terlupa plak dorang berjalan raya kat melaka raya ketiga tuh. Masa pergi rumah kazen bertunang tuh terlupa plak nak snap picture. Pelamin dya chantek tau. Sekarang nih bertunang pun dah ada pelamin nanti bersanding tak tahu la plak ngeee~~

Okeh~ nanti sambung lagi yee.. ^-^




3 Orang Berkongsi Pendapat:

Anonymous said...

cantik la pic.. sgt clear.. ^_^

Fatin Ruslin said...

hehe thanx farra =)

Fatin Ruslin said...

hehe thanx farra =)